Mióta feltálaltak a fényképezőgépet és fotók készültek, sikerültek olyanok melyek rögtön vagy utólag nem feleltek meg a készítőik elvárásainak. Sőt sokszor később volt szűkség arra hogy valamit javítsanak, a képeken, vagy fotó technikai szempontok miatt, vagy mert valami vagy valaki nem kívánatossá vált az adott képen. Persze a fotózás előtt a festményekkel is volt ilyen probléma, de azt egyszerű átfestéssel megoldottak. A fotóknál viszont már volt lehetőség hogy az eredeti képet módosítsak különböző eljárásokkal, több kevesebb sikerrel. Okai sokfajták lehettek, szórakoztató jellegű, mint a korai szellemképek, vagy egyszerűség miatt választották ezt a megoldást egy csoport kép összeollózásához, de a nemkívánatos személyek eltüntetése is sokszor merült fel igényként. Nos ez nem volt máshogy a Szovjetunióban is, de köszönhető annak hogy a XX. században igen sok politikai erő váltotta egymást, sokszor véres kézzel, így ott sokszor nyúltak ehhez a módszerhez. Ebből szemezgetünk most.
Lenin beszéde
Az emelvény alatt Lev Trockij és Lev Kamenev áll az eredeti képen. Ám 1927 után Sztálin hatalmának megszilárdulásakor elkezdték az ilyen képek retusálását. Simán eltüntetni a képeket azért nem lehetett mindet, hisz ezek személyek szinte mindenütt ott voltak ahol Lenin is, így a korai ps volt a megoldás. Jellemző volt Sztálinra, hogy nem csak a képekről tüntette el politikai riválisait.
Trockijt Lenin halála után a hatalmi harc alatt, Sztálin és támogatói politikailag egyre jobban elszigetelték. A viszony egyre hűvösebbé vált, míg végül Trockij nyíltan szembehelyezkedett Sztálinnal, aki pedig a forradalom 10. évfordulóján hamis indokokkal kizárta a pártból. 1929-től a GPU (Állami Politikai Igazgatóság – a CSEKA utódja és a majdani KGB előde. Titkosrendőrség, véres kezű szervezet) szovjetellenes tevékenységek miatt száműzte a Szovjetunióból. Először Isztanbulban él, majd Franciaországban végül pedig Mexikóvárosban telepedik le. Folyóiratokban publikál sok a Sztálini szovjet vezetést kritizáló cikket. Távolétében folynak a perek ahol sokszor keverik bele személyét különböző ügyekbe. Az ítélet sem várat megára sokat, 1940.06.20.-án az akkor már NKVD-nak nevezett GPU ügynöke betör az otthonába és egy jégcsákánnyal brutális módon végez az egykori forradalmárral. Kamenevet hamarabb éri el Sztálin véres keze, először meggyanúsítják, majd bebörtönzik 5 évre. Míg végül 1936-ban végzik ki több hasonló sorsú „régi bolsevik”-kal.
Jezhov törlése
Az egyik talán legtöbbet publikált kép Nikolaj Jezhov törlése. A képen Moszkvában többek között Sztálinnal sétálnak. Jezhov aki amúgy szinten sok ezer ember haláláért felelős a 30-as évekbeli nagy tisztogatások által, az NKVD vezetőjeként. Ám ez évtized végén kikerült Sztálin köréből, így szovjet ellenes tevékenységért 1940 elején kivégzik. Természetesen az eredeti kép is „kivégzésre” került, itt viszonylagos könnyű dolga volt a cenzoroknak, mivel nem kellett egy tömegből, vagy egy csoportképből kivarázsolnia, a kép szélen álló alak mögötti hátteret is viszonylag egyszerűen lehettet reprodukálni.
Háborús évek
1941.06.22.-én elindul a Barbarossa hadművelet, ami a nemet támadást jelenti a Szovjetunió ellen. A háborús években természetesen a propagandának is nagy szerep jutott, mindent megtettek, hogy javítsák a harci morált, buzdítsak mind a katonákat mind a hátországban dolgozókat arra hogy sikeres háborút vívjanak, illetve politikai haszna is volt. Természetesen az akkori megjelent fényképekre is a teljes cenzor volt jellemző, így csak olyan kép mehetett nyomtatásba ami megfelelt az aktuális hatalmi akaratnak. Nézzük pár példát.
Ezen a kép valószínűleg egy ukrajnai tanya lakosaival készülhetett. Wermacht –ot Ukrajnában sok helyen mint felszabadítókét ünnepeltek, ugyanis a 30-as évekre gyakorlatilag ezrek milliók haltak éhen Sztálin azon intézkedésének hogy az összes megtermelt javakat be kellett szolgáltatni. Így gyakran volt arra példa hogy szó szerint éhen haltak családok. Nem csoda hogy bárki aki elkergette a kommunistákat, annak örültek. Sok nemet katona nem volt gyűlölködő náci, így sokszor barátságosan viszonyultak a szinten kedves fogadtatásnak. Sajnos a Wermacht után érkező SS illetve Gestapo különítmények mar nem voltak ilyen barátságosak, illetve Göring hosszú távú tervei hasonlatosak voltak Sztálinéval, szerencsétleneknek semhogy sem lehetett volna jó.Persze a szovjet-nemet barátkozás tabu téma volt így egyértelmű volt hogy igyekeztek minél rosszabb képet festeni a „fasiszta hordáról”. Így készült ez a manipuláció is. Ráadásul ez elég gyenge munka, az akasztott nőnek teljesen más a megvilágítása, árnyékot sem vet, illetve mintha a feje sem az sajtárja lenne.
A következő képhez nem kell sok magyarázat, nyilván a ludak mint hadizsákmány nem túl nagy bűntett, de sokkal gonoszabb a kép ha a vidám nemetek mögé egy akasztott embert montázsoznak.
A következő példa. Az eredeti képen 1943.04.20.-án Walter Kruger tábornok a 2. Waffen-SS páncélos hadosztály a „Das Reich”-hoz intéz beszédet egy Tigris nehézpáncélosról (PzKpfw VI) Harkov környékén. Egy újabb akasztással „dobtak fel” a képet.
Itt megjegyzem hogy a 2. Waffen SS hadosztály nevéhez fűződik egy vérengzés név szerint Oradour-sur-Glane város lakosságának szinte teljes kiirtása, miután egy francia partizán csoport megtámadta a hadosztály parancsnokságot. 642 civil halt meg…
Itt egy elfogott német katona mutat két képet, amin civil áldozatok vannak. Nos az eredeti kép ugyan nincs meg, de látható hogy a képekre eső fény sem stimmel, illetve logikailag sem túl életszerű hogy egy fronton harcoló katona ilyen képekkel rohangál, főleg ha elfogás közeli helyzetben van. A másik dolog hogy a közkatonáknál ritkán volt fényképező gép, inkább a magasabb beosztású tiszteknél illetve a híradó századok rendelkeztek ilyen eszközökkel. A híradósok viszont visszaküldtek a hátországba az anyagot, szóval több sebből vérzik a kép. Ami leginkább valószínű hogy a képek eredetileg a katona családtagjait ábrázolhatja, gyermekét, feleségét.
Alábbi kép már közvetlen háború utáni, hiszen ekkor már fény derült a nacik zsidók elleni bűneiről. Így a kép eredeti címe egy zsidó transzport egy koncentrációs táborba. De a kép valós eredete valahol Németország területéről származik, amikor is a szovjet csapatok elől megindultak a keleti vidékek lakói a birodalom belseje felé 1945 elején. Szörnyű körülmények között kellett menekülniük a civileknek, az ilyen teher vagonokban összezsúfolt vonatokon is sokan megfagytak az út végére a erős mínuszokban. És aki felfért egy vonatra meg a szerencsésebbek között volt…
Hány óra?
A háború talán legérdekesebb és leghíresebb manipulációja egyben az egyik legismertebb kép is ebből a korszakból. A szovjet katonák kitűzik a vörös lobogót a Reichstag épületére 1945 május 2.-án.(érdekesség hogy mar április 30.-án volt egy zászló kitűzés, am a nemetek meg nem vonultak le az épületből így a zászlót is levették) A jelenetet megörökítő képen azonban egy szemfüles cenzornak megakad a tekintete egy részleten. A képen a zászlót rögzítő katonának segítő társának bal kézen egy óra, jobb kezén pedig egy iránytű látható. Ez természetes dolog volt abban az időben a Vörös Hadseregnél, de mivel az is elterjedt – nem véletlenül- hogy az orosz katonák mindent ami mozdítható visznek, így nem volt ritka a több órás katona, így a cenzornak is eszébe jutott. Egy ilyen fontos kép ami majd az egész világon is megjelenhet és a Szovjetunió győzelmét hirdeti, nem sugallhatja azt hogy a szovjet katonák fosztogatnak. Még ha erre gyakran példa is volt. Szóval bár a képen szereplő katona utasítás szerűen használta az iránytűjét, az mégis lekerült a kezéről, hogy ne legyen félreértés a dologból.
Persze a háború után is megmaradtak ezek a bevett szokások. Sőt mióta elterjedt a digitális technika, gyakorlatilag mindenki által elérhetővé vált a fotó manipuláció, amivel gyakran élnek az újságok, mém gyártók. A photoshopolások elkepesztő mennyisége elég sok vicces hibát is létrehoz, ez mar megérne egy külön postot.
Most azonban pár nem csak szovjet fotó manipulációt mutatok, a téma levezetéseként.
Még egy kép erejéig a szovjetek. Brezsnyev es Willy Brandt (NSZK kancellár) találkozója a címlapon mosolygós hivatalos jellegű. Ez eredetiben viszont cigi, sör. Túl kapitalista lenne egy szovjet újságban.
Az Abraham Lincoln amerikai elnököt ábrázoló portrét, is összevágták. Eredetileg egy John Cailhorn déli politikus testére szabták Lincoln fejét. Az ok rendkívül egyszerű, hirtelen kellett egy amolyan hősies kép az elnökről, de nem lévén, egyszerűbbnek láttak gyorsba felhasznált anyagokból összevágni egyet mint vacakolni a fotózással.
Ulysess S Grant az északi győztes tábornok es későbbi elnök összevágott képe már nem sikerült ilyen jól. Ezt a képeslap jellegű fotót 3 képből próbáltak összerakni, kisebb sikerrel. A háttér elé nem túl jól beillesztett lovas,túl erős a két kép közötti élesség es kontraszt különbség, árnyék nuku, és az elhelyezés is helytelen. Ráadásul szerencsétlen Grant feje aránytalanul kicsire sikerült.
A következő kép jól példázza Mussolini egész politikai tevékenységére jellemző képmutatást és önteltséget. A nagy hadvezér lovát fogni kell pózolás közben.
Itt egy jó példa a digitális technika és az ezáltal elérhető egyszerű manipulációnak. Mondjuk itt az egyszerűség nagyon is észrevehető. Bush helyére ugyanis a képen álló katonák fejeit másoltak, így a képen nem ritkák a 5-6-os ikrek. Később amúgy a sajtósoknak is el kellett ismerniük hogy belenyúltak a képbe.
Egy másik példa arra, hogy minél gyorsabban leadja az anyagot az újság vagy netes hírlap es az minél figyelemfelkeltő legyen. 2006-os izraeli-libanoni konfliktusban készült a kép egy találatot kapott épületről. A fotós rossz fényviszonyokra hivatkozva nyúlt bele a képbe. Bár ne tette volna, klónozta a füstöt, pár épületet is a drámai hátas helyett azonban csak igénytelenség lett az eredmény. Bizonyíték arra hogy a photoshopot is csak az használja aki ért is hozzá.
Ezt a képet szerintem senkinek sem kell bemutatnom. 2001.09.11.-i terrortámadás után pár hónappal kapott lábra ez a kép, mely akkor még csak honlapokon és e-mail-ekben terjedt. Nagy sikere volt egy időben Tourist Guy néven, de persze ma már kiment a divatból. Amúgy ha egy kicsit jobban megvizsgáljuk a képet, egyből latjuk hogy egyértelműen hamis. Az első mindig beszédes jel a repülő. Az árnyékok nem túl hihetőek, ráadásul megint csak túl szépen kivehető a háttérből, kontrasztos. Emellett egy kis elmosódást is kellene tapasztalni a repülőgép nagy sebessége miatt. Sőt léteznek tények is amelyek megdöntik ezt a képet, azon a napon eleve nem lehetett felmenni a tornyok teteére, az időjárás sem ilyen volt, ráadásul a kép a deli toronyban készült, míg az első gép az északi toronyba csapódott. Illetve a képen egy Boeing 757-es gép látható a toronyba viszont egy B767-es csapódott.
Egyik kedves kommentelő felhívta rá a figyelmemet hogy képen szereplő fickó amúgy magyar és persze ő maga kreálta az azóta híressé vált képet. Hiába mindenhol a magyarok.
És végül zárásként a személyes kedvencem. Az amerikai politikai korrektség minta példája. A Wisconsin egyetem újság címlapjáról van szó ami láthatóan egy az egyetemi foci meccsen készült diák szurkolókról, így népszerűsítve az intézményt. Viszont hogy megfeleljen az amerikai faji érzékenységnek így egy fekete diákot is beillesztettek. A kép sarkában, a kiadványban már egy mosolygós, jókedvű fekete srácot kapunk aki persze nem nagyon illik környezetébe, persze technikailag. Ha már ezzel nem sokat törődtek, legalább azt a baseball sapkás baba gyereket cseréltek volna le, többet ront az egyetem hírnevén, mint a fekete srác hiánya. Amúgy ez a kép egy kicsit emlékeztet egy gyerekeknek szóló játékra a "Where is Waldo?" ahol egy piros-fehér csíkos pulcsis srácot kell megkeresni a tömegben. Ennek lehetne a címe a "Where is the Black Guy?"